Extrempolyfoni (19 februari 2016)

Fredagsmys med Thomas Tallis 40-stämmiga motett ‘Spem in alium’ från omkring 1570 i The Taverner Choirs tolkning. Här är en video där stämmorna illustreras grafiskt, egentligen ska den ses med 3D-glasögon men det är fascinerande nog utan. (Jag har inga för den delen.) Jag tycker mycket om de videor där man ser partituret rullas fram över skärmen och kan följa med i noterna, men här åskådliggörs musiken också på ett väldigt intressant sätt.

Det är först på senare tid som man börjat framföra de här enormt svåra körverken (I Fagiolini bröt vallen 2011 med sin inspelning av Alessandro Striggios 40- och 60-stämmiga mässa där sångstämmorna dubbleras av instrument). Här är sångarna grupperade i fem körer med åtta stämmor i varje, och effekten av så många olika röster i matematiskt exakta rörelser med och mot varandra blir helt sagolikt vacker, ett oupphörligt skimmer som ljuset från myriader fallande stjärnor speglade i ett mörkblått vatten krusat och vattrat av dansande nattvindar.

(För att vara exakt så framfördes Striggios mässa av The Tallis Scholars på en Prom, men I Fagiolinis inspelning kom inte långt därefter och blev enormt uppmärksammad och prisbelönt, bland annat med Diapason d’Or.)

Anna-Karin

Anna-Karin Granbergs blogg